måndag 4 maj 2009

På plats i London


Taxin hämtade Denise och mig vid 06:45. På vägen till Arlanda gjorde vi ett stop hos Teo och Erik och Denise hoppade av för att stanna där under veckan. När planet var på inflygning till Heathrow gjorde jag något jag inte tror jag gjort sedan jag flög första gången när jag var liten; jag fotade genom flygplansfönstret. Och om man nu ska ta en bild från ett flygplan över London, ja då tycker nog jag att jag lyckades ganska bra om jag får säga det själv - eller?


Efter incheckning på hotellet drog vi över till Old Billingsgate på Lower Thames Street, där konferensen går av stapeln. Old Billingsgate etablerades som Londons fiskmarknad 1850. Tjugotre år senare rev man och byggde den arkadbyggnad som står där än i dag och fungerar som konferens- och eventanläggning. När vi kom dit gjorde vi iordning vår tidningshylla och sedan gick vi tillbaka till hotellet som ligger rakt över Themsen på den norra sidan. För att komma dit promenerade vi utmed Themsen, där jag fick tillfälle att fotografera denna klassiska vy, och sedan över London Bridge. Där på andra sidan åt vi åt lunch. Sedan tillbaka till hotellet för möte med en kund.


Konferensens öppningsmottagning hölls på Kensington Palace. Ett vackert slott i centrala London som huserat många kungligheter genom åren. Det första huset på egendomen byggdes redan 1605 av affärmannen och politikern Sir Walter Cope. men det var först 1689 som slottet kom att ägas av en kunglighet, då William III och hans hustru Mary II köpte Nottingham House av Earlen av Nottingham för 20.000 pund och huset gjordes om till Kensington Palace. Den mest kända kungligheten som bott här i vår samtid är nog prinsessan Diana, som bodde här från sitt giftermål med prins Charles den 29 July 1981 fram till sin död den 31 August 1997.


Mottagningen gavs en fantasifull inramning med skådespelare utklädda till kända personer från olika epoker som blandade sig med gästerna och förde konversationer utifrån de roller de spelade. Där fanns även dessa styltartister som knallade omkring i sina minsta sagt något märkliga utstyrslar. Om inte annat var det i alla fall spektakulärt!


Kensington Palace garden...vad ska man säga!?
Engelsmännen kan verkligen konsten att skapa vackra trädgårdar - wow!



Kvällen avslutade med att Royal Marines musikkår kom indundrande på grusplanen framför en del av palatset, marcherade och spelade olika traditionella brittiska slagdängor. Mycket pampigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar