söndag 9 augusti 2009

Beijing dag 1 - En stor dag för mig, faktiskt...

Vi landade runt nio i morse och tog en taxi till vårt hotell för en snabb incheckning och dusch. Därefter ut på stan för shopping. Och vilken shopping - wow!!! Om man kan leva med att köpa lite "grå" varianter av de största klädmärkena, så är det nog svårt att hitta ett ställe där man får mer för pengarna. Efter vår effektiva (m a o manliga) shoppingrunda tog vi en taxi till Kinesiska muren ute i Mutianyu, drygt en och en halv timmes bilfärd från city. Kanske ska man skämmas när man får chansen att uppleva den kinesiska landsbygden, men jag var så trött så jag sov hela vägen dit (men jag sov bara lite på vägen hem...:-). Väl där - och efter att ha löpt lite gatlopp mellan försäljarna - så tog vi en linbana upp till muren. Där, högt upp på berget med utsikt (om än begränsad p g a dimman) över den dramatiska naturen och den slingrande muren, kändes det som om att jag faktiskt upplevde något stort. Här vandrade jag på muren som är så mytomspunnen, som varit en så avlägsen dröm och som jag trott att jag aldrig skulle få chansen att uppleva på riktigt. För mig var det här en stor dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar