onsdag 12 augusti 2009

Beijing dag 4 - Vakna i Beijing och somna i Seoul...


Onsdagen gick i högtempo. Frukostmöte med ett av Kinas största magasinsförlag följdes av ett besök hos CPA (China Publishing Association). Där träffade vi ordförande och vice ordförande i organisationen som tyckte att, jag citerar; "det finns tillräckligt med magasin i Kina nu". Ja, bara att åka hem då. För vad sjutton ska man anstränga sig för om Kineserna redan har alla magasin som behövs...

Nja...:-)

Efter CPA bar det snabbt av hem till hotellet och ett snabbt ombyte från kostym till kortbyxa. In i taxin och iväg till Den Förbjudna Staden. Jag hade listat fyra saker jag hoppades få göra privat när jag kom hit: Besöka Kinesiska Muren, se Himmelska Fridens Torg, uppleva Den Förbjudna Staden och shoppa vinterjacka. Anders har varit bussig och hjälpt mig att få göra allt detta. Våra fyra dagar i Beijing kröntes med besöket i Den Förbjudna Staden. Jag fick samma känsla av overklighet och "stor stund", precis som när vi var på muren i söndags. Här fick jag chansen att - även om det var fråga om speed-sightseing - vandra omkring på en plats som jag läst och hört om så många gånger, men kanske aldrig trott att jag skulle få se med egna ögon. Ännu en stor stund för mig, faktiskt.

När jag skriver detta har vi landat i Seoul i Sydkorea och precis kommit till hotellet för att förbereda morgondagen och sova. Klockan var redan 22:30 lokal tid när vi kom hit och den är nu på väg att närma sig midnatt. Det var m a o beckmörkt när vi åkte taxin in till stan från flygplatsen och man såg inte mycket av landskapet. Men stan verkar väldigt fin - snyggt och ordning och reda. I morgon är det arbete igen, men jag hoppas att det finns någon stund över för annat också. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar