måndag 7 september 2009

Turkiet dag 2 – Att vandra utmed stranden…


Det finns några saker som nästan är av rituell karaktär för mig när jag kommer till Cesme – oavsett hur lång eller kort tid jag ska stanna här. Numera så finns det en motorväg mellan Izmir och Cesme, men under många år fanns det bara en gammal landsväg att ta sig de ca 8 milen från flygplatsen och hit. Det skumpade och var krokigt och tog ända upp till en och en halv timme att köra om man hade otur med trafiken. Mina vänner, som är lite äldre, de säger att det som jag kallar den gamla vägen den minsann, den var ingenting att klaga över alls om man jämför med hur de var när de var små och deras föräldrar skulle åka ut till sina sommarstugor här. Då tog det minsann fem till sex timmar och skumpigt…det vet inte jag vad det betyder som inte var med på den tiden…och så vidare…


Vilket som. Sättet på vilket man anlände till Cesme med det jag kallar den gamla vägen har präglat mig, så varje gång jag kommer hit måste jag köra samma väg och det är långt ifrån den kortaste vägen hem när man kommit av motorvägen. Men, det är den absolut vackraste! Så oavsett om det är mitt i natten eller på dagen så tar jag alltid samma väg och låter Cesme välkomna mig med hela sin oemotståndliga charm och salta vindar. Det är den första ritualen.



Den andra ritualen är att vandra utmed stranden. Det har jag gjort idag…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar