söndag 1 november 2009

Dubai dag 1 - Ett Disneyland i öknen...



Idag har jag upplevt något av det mest surrealistiska i mitt liv. Jag har åkt skidor i Dubai, bara någon kilometer från persiska viken.


Efter en ganska jobbig flight från Köpenhamn landade vi här i Dubai i morse klockan 06:00 lokal tid, runt klockar 03:00 svensk tid. Resan var jobbig därför att jag för första gången upplevde vad jag förmodar är ett hål i en tand kan skapa för smärta när man går in för landning. Inte roligt alls faktiskt. Sen lyckades jag dessutom ännu en gång bli seatad på en stol som var rejält nersutten – SAS har många sådana – och det var inte vad min rygg behövde efter passet Pranee och jag genomförde i går när vi lyfta alla plåtar på plats på poolen inför vintern.


Men efter lite sömn på hotellet och några vändor i poolen så var man i form igen och kunde njuta av 30-graders värme och en klarblå himmel.


Idag har vi inte hunnit runt för att se så mycket. Dagens stora uppgift var att göra i ordning vår monter och att gå igenom våra kommande möten. Även om vår monter är långtifrån någon värsting så känns det ändå som om vi har en av de fräschaste på konferensen i alla fall och det känns väldigt roligt. I morgon börjar det. Sammanlagt har vi ca 30-40 möten inbokade och de flesta är planerade att genomföras i vår monter.


Efter att vi riggat klart han vi med en öl. Alkohol är förbjudet att konsumera förutom på hotellen och där är det endast ickemuslimerna som får dricka. Jag är inte muslim...


Tillbaka till hotellet och iväg för middag på Mall of The Emerates som ligger bara tre minuters promenad från vårt hotell. Och där, mitt i detta typiska köpcentrum har de galna människorna byggt en skidbacke.


Man har ju läst om den men att det skulle vara så pass mycket riktig skidanläggning över det hela det hade jag inte kunna föreställa mig.


Så efter middagen var vi bara tvungna att åka lite skidor. Helt galet, helt overkligt. Dubai är som ett enda stort Disneyland.







1 kommentar:

  1. Grymt kul att se dig i skidbacken. Vilken grej! :)

    /L-P

    SvaraRadera