onsdag 9 december 2009

Mumbai dag 1 - Lyx i december...



Mumbai (kallades Bombay fram till 1995) är kanske mest känd som "porten till Indien". Här finns hamn, Bollywood och annan media, börsen och väldigt mycket industri. Man säger att Mumbai är stället att åka till om man vill se det brittiska inflytandet ordentligt - alltså inte primärt Delhi. När portugiserna tog över detta malaria- och träskställe 1534 var det kanske även för en visionär svårt att se potentialen. Men när sedan britterna tog över 1661 och i sin tur hyrde ut det till East India Company för 10 pund om året tog tillväxten fart. Bort med mycket av förtrycket och stora landskapsförändringar möjliggjorde ett bättre klimat för handelsmän och bugget av den hamnverksamhet som blev Mumbais stora hit.


Idag har jag bara haft ett möte så mina turer på stan har varit begränsade. Men i de områden jag har rört mig så varierar bebyggelsen mellan trivsamma villakvarter, smutsiga och stökiga lägenhetsområden och ren slum. Jag har tidigare skrivit att Delhi var kaos...det är inget mot Mumbai kan jag säga.


Här är utsikten från mitt hotellrum vid ebb. Inte dumt alls att sitta här på 23:e våningen och jobba.


Senare på eftermiddagen blev det allt mer klart från diset och solen från väster lyser vackert och nu är det flod.


Men allt är ju inte arbete så jag unnade mig den optimala lyxen för en vinterblek svensk: Jag tog mig ett dopp och slappade vid poolen några timmar. 30° i luften och 25° i vattnet - otroligt skönt!


Det här får bli dagens sista bild. En öl i ena handen, en GW-pocket i den andra, salta vindar från arabiska sjön och uppassad av den mest servicemedvetna hotellpersonal jag träffat på - lyx i december... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar