torsdag 10 december 2009

Mumbai dag 2 - By by Mumbai...


Så var det dags att sammanfatta fem dagar i Indien. Det har varit en märklig och omtumlande upplevelse. Betydligt mer av "organiserat kaos" än vad jag väntat mig, mer fattigdom än jag någonsin mött och samtidigt mer av vänliga och leende människor än jag sett på länge. Värdigheten trots livssituationen tror jag är det som slagit mig mest. Förlagen jag besökt har i så gott som samtliga fall huserat i väldigt enkla miljöer - inget behov av att imponera alls. Om man söker omständigheter med "patina" så finns det i överflöd här. Det känns på de flesta ställen som om klockan stått stilla sedan kolonisationstiden. Byggnader, bilar, ja det mesta man ser i gatumiljö är gammalt och slitet. Jag tänkte att jag skulle hitta en bild som på något vis kunde sammanfatta mitt första besök i Indien. Jag tror att bilden ovan av alla kryddor i starka färger ger en ganska bra känsla för hur jag upplevt det här mycket intensiva och begränsade mötet med landet.


Lite otippat minst sagt. Hästens sängar har öppnat butik i ett område som inte riktigt lirar med vad jag fått lära mig är prislappen på deras sängar. Jag bad en indier uttala "Hästens"... det var inte lätt...


Så har man varit på bröllop också. Satt i Taxi några minuter mitt i ett trumspelande och sjungande bröllopsfölje. Jag har hört att Indiska kossor inte får störas när de vandrar i trafiken. Det samma gäller tydligen inte människor som gifter sig. Bilar och bussar körde rakt in i följet, tutade och hojtade om att de skulle flytta på sig. Stämningen var som min kära syster brukar säga: "lite olika"...


Nu är klockan runt 20:00 på kvällen här. Jag har kommit hem efter dagens möten och ska ta en dusch och packa i hop mina saker. Vid 22:00 är det utcheckning och sen iväg till flygplatsen. Planet går vid 02:00...segt. Samtidigt är det skönt att kunna åka hem nu så snabbt som möjligt när man är klar. Jag längtar efter barnen och Pranee jättemycket. Hoppas att alla flyg går på utsatt tid så att jag inte missar Denise Lucia-firande på dagis på fredag eftermiddag. Det har varit en spännande och bra resa. Lite slut i skallen är man helt klart och det kommer att ta ett bra tag att sortera ut vad man upplevt och känner. Jag tackar för mig här i Indien och säger...By by Mumbai...(kunde inte låta bli...:-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar