söndag 6 december 2009

New Delhi dag 1 - Kaos...


Kaos. Det är det första ord som poppar upp i min skalle när jag sitter i taxin från flygplatsen till hotellet och reflekterar över vad jag just upplevt. Det började egentligen redan på Wiens flygplats i morse. Där någonstans i kön till gaten förvandlades det familjära och välkända till något nytt, spännande, färgsprakande och doftande. Där, på Wiens flygplats, började min första resa till Indien.


Nu har jag skakat och skumpat mig fram till hotellet i ett fordon som knappast skulle gå att sälja hemma. På vägen har jag sett påpälsade Indier i Tuc Tuc, familjer på häst och vagn och en man som red på en elefant! Jag har sett hundar springa i flock som värsta vilddjuren (vilket de förmodligen var), jag har sett arbetare värma sig över öppna eldar i den knappa nattvärmen, fattiga kvinnor och barn tigga ut med vägen, gigantiska vita upplysta villor och vackra parker. New Delhi verkar intensivt och mångfacetterat på ett sätt jag inte tror jag upplevt tidigare. New Delhi vibrerar, luktar, lockar och skrämmer och jag är här - märkligt. Jag önskar att min kamera i iPhonen klarade mörkret bättre. Det fanns bilder jag så gärna velat ta och visa - nu får jag försöka vårda minnena i mitt eget huvud.

Klockan är 03:00 lokal tid och jag har äntligen fått mat i magen. CNN dånar på TV:n och ölen börjar göra sig påmind med en härlig sövande känsla. I morgon är det arbete som gäller. Det ska bli väldigt roligt. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar