onsdag 9 december 2009

New Delhi dag 3 - Ont i hjärtat...


Idag var sista dagen i Delhi och efter frukost kom min nyvunna Sikh-taxikompis och hämtade upp mig på hotellet för transport ut till ett förlag i förorten. Ett tema för mitt besök i Indien så här långt är helt klart alla djur i trafiken. Denna resa i den tidiga morgonen var inget undantag. På vägen till mötet fick vi, utöver bufflarna på bilden, även samsas med en elefant, ett större hönshus på rymmen en otroligt luden gris och hennes (?) kultingar av obestämbar sort samt sovande hundar mitt i gatan (!) och flera gäng från Aristocats...


Att färdas genom de storslagna diplomatkvarteren ut i förorten är verkligen en resa. Här levs livet på många ställen mycket enkelt och för en bortskämd svensk på ett sätt som framstår som ren misär.


Men det är långtifrån enbart kvinnorna på bilden här som med rak rygg möter sin verklighet. Det vilar en ödmjukhet och stolthet över många, hur illa deras situation än ser ut, som man inte kan låta bli att imponeras av.


Sen saknas det inte stunder då man får ont i hjärtat heller. Jag har så svårt att se alla barn som vandrar mellan bilarna och tigger. Dom ställer sig precis vid vindrutan, knackar på fönstret och tittar på en samtidigt som de formar ord med sina små munnar på ett språk som bara en blind kan hindra från att träffa. Tillfällena är så många så man tvingas förhålla sig till det utifrån att man inte kan ge till alla. Jag bet ihop större delen av dagen och försvarade inför mig själv min princip att inte ge med att jag saknade småpengar. Framåt eftermiddagen på vägen hem till hotellet kom en liten pojke klädd i tomtemössa och knackade på vindrutan och då jag hade småpengar fick han dom. Den lyckan hans ansikte förmedlade var oslagbar. Han sken upp som men sol, hoppade och sprang till trottoaren och där stod han och vinkade till mig till jag försvann i fjärran.

Dagen avslutade med sex timmar på Delhis flygplats i väntan på ett plan som inte dök upp. Men till slut bar det iväg till Mumbai i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar