tisdag 16 februari 2010

Jakarta dag 3 (och lite Singapore) - Den Dyschka känslan för service...

Märkligt det där med kulturella skillnader och fördomar ändå. Ta en sekund och tänk på hur du tror att tysk kabinpersonals ambition och känsla för service skiljer sig från Thailändsk. Klar...? Jag kan berätta att du har helt rätt: När man kliver ombord på ett plan med Thai Airways möts man av leende kabinpersonal som frågar hur man mår och om man saknar något och serverar något att dricka så fort man satt sig till rätta. När man boardar en Lufthansa-kärra så blir man avspisad när man lite ödmjukt frågar efter en filt (det var minusgrader i kabinen), man blir utstirrad som om man vore dum i huvudet när man frågar vad det är i glasen på den neddränkta brickan som den burdusa flygvärdinnan kör upp i ens ansikte och får stå ut med stånk och stön från personal som tycker att det är jobbigt att servera barn som är ombord. Den dyschka zärrrvischen haerr enn häl däl ad lärrra af den dailändschka, kan man säga.

Idag har jag gjort mina tre sista möten i Jakarta och sedan tagit mig till Singapore (japp...med Lufthansa...). Här är det Kinesiskt nyår. "Bara Indier och Malaysier jobbar nu", sa taxichauffören med helt ogenerad bitterhet som förklaring till varför jag fått vänta 45 minuter på en taxi ute på flygplatsen. Det var helt galet. Köerna ringlade sig ända till bagagebandet ungefär. Annars så vet jag inte så mycket om hur det är här ännu. Allt verkar hittills stämma med vad andra berättat - i Singapore är det ordning och reda har dom sagt. Bilden här ovanför är från mitt hotellfönster. Ser trevligt ut tycker jag, även om man bara ser den upplysta staden. Klockan är snart halv två på natten här och det börjar bli dags att lägga sig. Det ska bli roligt att se mer av Singapore i morgon. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar