torsdag 18 februari 2010

Singapore dag 2 (och lite Manila) - På besök bakom fasaden...

 
Men ser man på, tänkte jag, när jag från taxins baksäte såg hur Singapores välansade citykärna helt plötsligt övergick i riktiga svenska miljonprogram. Så allt var ändå inte ett enda stort Disneyland. Det bor riktiga människor här med riktiga trötta torsdagsmorgnar, tvätt som hänger på tork på balkongen och lekplatser mellan höghusen som sett sina bästa dagar. Nu är frågan: Är det ett bra, dåligt eller ett helt oväsentligt tecken att de förlag jag träffade idag - som ändå är några av Singapores största - struntar i ytan och istället har sina kontor i den inte så Photoshopade förorten...hm...

  
Men även i den inte så bildsköna Singapore-förorten är det ordning och reda och full koll på sakernas tillstånd. Bäst att se till så att all information alltid finns tillgänglig för medborgarna är tydligen myndigheternas motto. Här har man satt upp en skylt så att infödingarna ska veta vart de ska ringa om de ser någon krocka eller krockar själv i korsningen. Konstigt att någon krockar alls i Singapore kan man tycka...trodde Singapore hade avskaffat krockar helt och hållet, det är väl inget att hålla fast vid!

Nu har jag landat i Manila på Filippinerna och tagit mig till hotellet. Var man inte så trött i skallen som jag är vid det här laget skulle man nog vara lite chockad över skillnaden mellan Singapore och Manilas stadsbild - här verkar i alla fall lätt kaosartat kan man säga. Men om jag ska vara riktigt rättvis så har jag ju inte sett ett dugg egentligen av stan annat vad som gick att se under taxiresan på ca tjugo minuter från flygplatsen och hit. Vi får se i morgon om det finns någon tid att panikturista efter sista mötet och när flyget går till Bangkok. Skulle vara kul att se sig om på Manila och inte bara bli kvar här på hotellet. De personer jag ska träffa har nämligen alla tyckt att vi ska träffas här och inte hos dom på deras kontor. Undrar om det är av omtanke om mig, för att jag ska slippa skumpa runt Manila i taxi , eller vill man helt enkelt inte släppa in mig bakom fasaden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar