fredag 18 juni 2010

Kina dag 3 – Shanghai är verkligen en upplevelse…

Det är svårt att tänka sig att det för många hundra år sedan här bara fanns ett antal små fiskebyar som låg som ett pärlband efter stranderna i Yangziflodens delta vid östkinesiska havet. Under Tangdynastin, runt år 600 – 900 fick den bosättning som fanns där dagens Shanghai ligger namnet Hudu. Byn låg vid havet och fick följaktligen namnet ”över havet”. I slutet av 1200-talet hade fiskebyn förvandlats till ett handelscentrum och på 1500-talet var man redan 200 000 bosatta här. Genom århundraden har platsen förvandlats och utvecklats, fått sina törnar av krig och elände, överlevt och präglats av dynastier och kolonisationer som avlöst varandra. Det sägs att för inte mer än tio år sedan så var Shanghai en trött och sömnig, grusig och nedgången metropol. Idag är det en pulserande väldsstad som med sin sköna blandning av vackra trädgårdar och tehus, sin koloniala arketektur och skrytiga moderna urbanisering huserar runt 16 miljoner människor, varav runt 7 miljoner bor i de centrala delarna. Det är svårt att inte spontangilla Shanghai så här vid ett första besök i alla fall.

Jag kom hit igår kväll och förmiddagen idag inleddes med att jag träffade en kund som var på genomresa, så vi åt frukost tillsammans och pratade ihop oss om en hel del viktiga saker som vi har framför oss den närmaste tiden. Det blev ett bra, nyttigt och trevligt möte. Efter att vi var klara så svidade jag om från kostym till mina härliga utforskarkläder (slappa, tunna byxor med många fickor och avtagbara långbyxben och den eviga tenniströjan) och gav mig ut på stan. Det finns ju naturligtvis otroligt mycket man skulle vilja se, inte minst Världsutställningen, men med hjälp av guidboken och conciergen på hotellet valde jag ut några sevärdheter och satte mig i en taxi för sedvanlig paniksightseeing.

Det här är The Bund. Utmed Huangpufloden löper ett 1,6 kilometer långt promenadstråk där Shanghai en gång bara var en by på en dyig strand. Här möts verkligen det koloniala med det ultramoderna.


Överallt byggs det i Shanghai. Den bostadsbubbla i Kina som det pratas allt mer om och som kan resultera i stora ekonomiska problem även för oss hemma i Europa, när kineserna måste lösa ut sina stadspapper i USA för att få kontanter, verkar inte påverka nybyggnationen här ännu i alla fall.

Staden ger så långt jag kunnat se i alla fall en väldigt snygg och välordnad känsla.

Även lite vid sidan om, där livet tuffar på för den vanlige Svenson-kinsesen, ser det trevligt ut tycker jag. Små affärer, lite gatuförsäljning av mat och vissa råvaror ger en genuin atmosfär. Här kommer ytterligare några bilder på vad som mötte mig när jag i den 33-gradiga fuktiga värmen vandrade vidare genom staden till nästa sevärdhet…




Även om tydligen Shanghai anses ha en väldigt kort historia och inte så många tempel och uråldriga byggnader att skryta med – i kinesiska mått mätt då får jag förmoda – så säger man att staden i alla fall har en av södra Kinas bäst bevarade privata trädgårdar. Så jag begav mig dit.


Yuträdgården skapades av en privatperson tillika lokal ämbetsman som hette Pan Yunduan i den senare hälften av 1500-talet. Hela trädgården är ungefär två hektar stor och är fylld av vad som närmast kan beskrivas som naturliga rum eller avgränsade trädgårdar där var och en ger en egen upplevelse. Här finns fantastiska tehus, dammar befolkade av enorma mängder guldfiskar i kromosomformat, broar, små grottlabyrinter och en sprakande och helt underbar växtlighet. Här kommer några bilder från denna mycket speciella plats.







Så här dags på dagen började jag känna mig helt slut och väldigt hungrig. Förmodligen mest av att jag varit så korkad att jag missat att ha med en vattenflaska att dricka ur. Den stekande hettan krävde sin tribut kort sagt.

Jag hoppade i en taxi och begav mig bort till Shanghais stora shoppinggata, ja enligt guidboken till och med Kinas mest berömda shoppinggata, Nanjing Road. Lite New York känsla möter London och Bangkok kanske är bästa beskrivningen. Jag hittade en Mc Donalds där jag kunde fylla på batterierna och svalka mig och jag vandrade sedan en liten bit upp längs med det fyra kilometer långa shoppingstråket, tog en iskaffe på ett café och läste min bok. Jag fortsatte att strosa runt ett tag utan att orka ända upp till omtalade ”No. 1 Department Store” där man har över 100 000 shoppare per dag. Här några fler bilder från Nanjing Road.




På väg hem till hotellet. Här åker vi själva på andra våningen av det imponerande motorvägssystemet som går genom centrala Shanghai…

Så…klockan är nu runt halv tio här på kvällen och jag ska snart droppa ner till hotelrestaurangen för en enklare middag tillsammans med min bok (Jonas Jonasson’s ”Hundraåringen som klev ut genom förnstret och försvann”. Riktigt riktigt rolig!!!). Det har varit en kanondag i Shanghai tycker jag. Vilken stad, vilket land. Kina borde stå högst upp på listan för alla resvana svenskar som har möjlighet att ta sig hit. Det här landet har så mycket att erbjuda. Det jag sett hittils är i alla fall helt fantastiskt.

I morgon bär det av till Qingdao. God natt från Shanghai!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar