fredag 21 januari 2011

Fiji dag 6 - En legendarisk herrklubb...




Jag har kommit att vakna rätt så tidigt på morgnarna under hela båtluffen här i Fiji. Det har absolut inte gjort någonting - jag har inte haft något behov av att sova längre. För vi har verkligen bara slappat här på dagarna och sen på kvällarna, efter middag och allmän summering över några glas, har jag gått och lagt mig. Sällan senare än klockan elva faktiskt. Men som sagt; det har ju blivit en del tidiga morgnar och att sätta sig någonstans i soluppgången och läsa en bok har blivit lite av en ritual för mig. Så även denna morgon på Naviti.



Efter frukost var det dags för bad. Brage var först i och han fick snabbt sällskap. Av ett helt stim med fiskar som lekte kring hans fötter, närmare bestämt.



Jag tog en vandring utmed stranden för att försöka fånga lite av Naviti-känslan.



Stranden vid Korovous resort på Naviti är ganska naturlig och orörd trots att det finns två olika resorter där.



Här flyter det iland både det ena och det andra. Undrar vad det här är?



I början av min promenad längs stranden så var det flod när jag passerade den här båten.



På vägen tillbaka var det ebb. Det går vansinnigt fort.



Vid tvåtiden på eftermiddagen så var det dags att lämna Korovou och Naviti för att ta färjan ytterligare söderut till Bounty Island. Som vi nu nästan börjat vänja oss vid så ställde resortens personal upp sig och sjöng avskedssånger för oss även denna gång.



Med allt vårt handbagage vandrade vi utmed en gjuten gång mellan korallerna, som låg i dagen på grund av ebben, ut till motorbåtarna som skulle ta oss ut på redden för att möta färjan. Det där med handbagage ja... Innan vi gav oss ut på den här öluffen så hade vi uppfattat att det skulle vara vansinnigt dyrt med såväl vatten som alkohol ute på öarna. Därför bunkrade vi upp med i storleksordningen sex liter vatten var samt ett tjog med spritsorter av alla dess slag, ja en mindre bar... I dag var näst sista dagen på öluffen och efter tre öar så har jag fem liter vatten kvar och hela den flaska gin som var mitt bidrag till baren. Vårt kånkande på vatten och sprit har blivit till ett skämt. Våra yngre back-packande kamrater, som rimligtvis är de som i sammanhanget borde vara mest om sig och kring sig vad gäller onödiga utgifter, har inte kunnat låta bli att kommentera herrklubbens oro över att inte ha råd att köpa vatten och sprit.



Väl ute på redden i väntan på färjan visade det sig att den var försenad och vi blev liggande som värsta båtflyktingarna guppande under den stekheta solen. Det blev ganska obehagligt efter en stund faktiskt. Men Till slut kom färjan i alla fall och vi fick komma ombord, köpa glass och kaffe och slå oss ned för den dryga två timmar långa färden ned till Bounty Island.

På färjan hände något roligt. Det var Olle som hade hamnat bredvid en holländsk tjej. Dom pratade om vart dom hade varit och vart dom var på, hur fint Fiji var och så vidare. Efter en stund så berättar tjejen att hon hört talas om ett gäng farbröder från Sverige som sparat pengar i tjugo år och som nu kajkade runt i den Fijianska övärlden. Hade Olle hört talas om det här mytomspunna gänget, kunde det verkligen vara sant? "Jo visst, det stämmer", sa Olle. "Jag är en av dom där farbröderna..." Herrklubben börjar bli en legend i den Fijianska övärlden!



Väl på Bounty Island så slog vi oss ned utanför min "bures", badade och drack whiskey (vi måste ju jobba hårt på att minska spritförrådet). En inte allt för otrivsam sysselsättning.



Här bor jag, ett mesigt stenkast från havet. Väldigt enkelt, men med AC. Inte så dumt alls faktiskt.



Vattnet låg som en spegel och kvällsdoppet kändes helt underbart.



Efter middagen sjöng och spelade personalen Fijianska sånger för alla gäster. Otrolig söderhavskänsla!



Mörkret hade lagt sig ordentligt när jag vandrade ut med stranden bort till min "bures". Tröttheten och nöjdheten gjorde sällskap - ännu en dag i paradiset var slut. I morgon väntar nya äventyr. Godnatt från Bounty Island, Fiji!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar