onsdag 27 april 2011

Hong Kong dag 2 - Så kan man tydligen också göra...

Kanske har du hört talas om Dragon Gate? Det i mina ögon mycket märkliga kinesiska kultur- och affärscentrum som började byggas 2004 och som fortfarande står ofärdigt utmed E4:an öster om Dalälven i Älvkarleby kommun. Jag läste en gång att Arbetsmiljöverket dömt ut de byggnadsställningar i Bambu som använts under byggnationen. I Asien är dock bambu den byggnadsställningsteknik som gäller när man ska bygga och renovera hus och så har man gått tillväga i många, många år. I morse när jag tittade ut genom mitt hotellfönster så upptäckte jag en kåk som var under byggnation alldeles intill och som du kan se på bilden här ovanför. Mitt rum är på 59:e våningen, så huset som de bygger på bilden är väl i alla fall fyrtio våningar och det är som du kan  se gjort med hjälp av bambu som byggnadsställning. Så kan man alltså tydligen också göra göra och om man tänker efter... vad säger att stålställningar är bättre än bambuställningar, egentligen...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar