söndag 24 april 2011

Okomplicerat och bra...

Påsktiden är speciell på många sätt. På ett personligt plan handlar det väldigt mycket om att få vara tillsammans med familjen, påskmiddag på Dalarö och att det var under påsken för några år sedan som jag konverterade till Katolska Kyrkan. När jag i går kväll och natt var på påskmässan i St:a Eugenia så påmindes jag som vanligt om min egen konvertering - framför allt vid förnyelsen av våra doplöften - och då tänkte jag på några rader som jag läste i en tidskrift för ett tag sedan. Det var John Henry Newman, ledaren för Oxfordrörelsen,  som saligförklarades av påve Benedictus XVI i september förra året, och som om sin konvertering till Katolska kyrkan 1845, skrev följande:

"Vid min konvertering var jag inte medveten om någon inre förändring, intellektuell eller religiös. Jag var inte medveten om någon fastare tro på uppenbarelsens fundamentala sanningar eller om någon bättre kontroll över mig själv, min trosiver var inte större. Men det var som att komma i hamn från ett upprört hav och min glädje däröver förblir oavlåtligen till denna dag."

Precis så känns det; okomplicerat och bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar