tisdag 15 november 2011

Shanghai dag 1 - Mångfald eller enfald...

Lite behagligare temperatur den här gången, var det första jag tänkte på när jag kom ut från flygplatsen och mötte vad som närmast kan beskrivas som en fantastisk vårdag. Senast jag var här var i början av juli och då var det betydligt varmare. Över 40°c och superfuktigt, men det var inget man kunde läsa om i lokala medier inte. Eftersom det är förbjudet att arbeta i Kina när det över 38°c, så står det nämligen aldrig att det är varmare än 37,5°...

Idag har jag deltagit i en konferens som vår tidning Working Mother arrangerar här och temat var Global Diversity Best Practice, d v s en hel dag om mångfald. Mycket intressant. Mångfald kan ju naturligtvis handla om så mycket; inte enbart kultur utan även om till exempel man/kvinna, gammal/ung och så vidare. När Andrés Tapia, VD för Bonnier bolaget Diversity Best Practice, skulle summera och avsluta dagen visade han några tänkvärda tavlor av den i Berlin bosatta kinesiska konstnären Yang Liu från hennes utställning "East meets West" där hon visar på kulturella skillnader mellan väst och Kina. Blått är väst och rött är Kina. Bilden här ovan heter "Hantera Problem" och är ganska talande, skulle jag säga.

Den här bilden heter kort och gott "Party"...

 Den här "Chef"...

 "Åsikt"...

Och till sist har vi illustrationen av skillnaden på hur vi ser på en "kö". Jag tycker Yang Liu's bilder är klockrena. De visar på så många sätt hur uppfattningen och synen på olika fenomen och om vad som är "normalt" skiljer sig mellan väst och Asien. Titta på bilderna igen, en och en, och lek med tanken på vad de i väst tycker om de i öst och tvärtom. Sedan på vad som är rätt och vad som är fel...

Nu är klockan snart tio på kvällen och för en gångs skull så kommer jag att komma i säng hyfsat tidigt - härligt! God natt från Shanghai!




1 kommentar: