söndag 18 december 2011

Ho Chi Minh dag 1 - En ledig dag på stan...

Så här såg det ut när jag öppnade gardinerna och tittade ut genom mitt hotellrums fönster i morse. Hm...så det här är alltså Ho Chi Minh City (HCMC) tänkte jag.

Jag gjorde mig i ordning, åt frukost och promenerade ut från hotellet i riktning mot Notre Dam katedralen, som enligt conciergen bara skulle ligga ett kvarter från hotellet. I kvarteret visade det sig finnas många vackra byggnader. Överhuvud taget så är det den känslan jag får; att stan (tack och lov) saknar allt för mycket av de där fula 70-talskåkarna som är så vanliga i många länder. Här är arkitekturen mer blandad mellan fransk kolonial stil och mer klassisk stadsstil á la 30-/40-, 50-tal.

Notre Dam katedralen var väldigt vacker såväl utanpå som inuti och mässan oerhört stämningsfylld. Julkänslan infann sig faktisk, trots den 30-gradiga värmen.

Tillbaka till hotellet för lite träning i gymmet och en massa mailande på rummet. Vid tvåsnåret blev jag upplockad av en vän, som driver ett av de större publishinghusen i stan, för en tur på stan för att ge mig en känsla av vad HCMC handlar om. Först begav vi oss till stans högsta byggnad som även fungerade som utkikstorn för turister - som mig. Lustigt att se ut över det ändå rätt outvecklade HCMC och se mer eller mindre exakt hur The Bund i Shanghai måste sett ut innan stadsplanerarna och fastighetsmagnaterna satta tänderna i området. Som en tidsresa blev det faktiskt.

Väl nere på marken igen tyckte min kompis att jag skulle ha en vietnamesisk supermacka. Här skär killen som gjorde mackan åt mig kött från en, typ, kebabrulle. Mackan kostade 8 kronor och var som en hel måltid. Jo, den var otroligt god!

Vi vandrade ner mot Saigon floden och tog färjan över till den andra, mer outvecklade sidan av stan.

Och det var det; outvecklat alltså. Här var skitigt och stökigt, nedrivna hus och kåkstadshus.

Men över allt snälla och vänliga människor med breda leenden som frågade om/hur de kunde hjälpa de uppenbarligen vilsna blekansiktena.

Vi vandrade vägen fram genom ruffiga bebyggelsen och inse min förvåning när denna skräckinjagande symbol dök upp på en husvägg. Jag visste sedan tidigare att swastikan var en buddhistisk symbol långt innan Hitler kidnappade den. Men att den var så framträdande i den vietnamesiska buddhismen hade jag inte en aning om. Vi gick in...

Ett vackert enkelt tempel med en massa offer upplagda på olika altare och Buddha, han hade en swastika-tatuering han...


Efter middag på en restaurang vid Saigon flodens strand åkte jag hemåt. Nu är klockan runt midnatt och jag är dödstrött. Dagen har varit fin och jag börjar få en liten känsla av vad den här stan handlar om. I morgon är det arbetsdag och tidig väckning, så... god natt från Ho Chi Minh City!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar