torsdag 25 juli 2013

Chiang Rai torsdagen den 18:e juli 2013 - På besök i den gyllene triangeln...

IMG 3130

"Ja, Jocke…det är inte svårt att lista ut varifrån han fått det där" burkar min kära mor påpeka när Lucas ibland får sina anfall av "Drama Queen". Sedan kommer alltid historien om hur jag tydligen vid något tillfälle i begynnande tonåren slängde mig på golvet i hallen när något gick emot mig och att jag efter en stund av obeskrivligt drama visst insåg det pinsamma i hela situationen varpå jag samlade ihop mina armar och ben (mammas beskrivning av min lekamen vid den tiden…) och pös nedför trappan till mitt rum. Några fler historier om mitt "Drama Queen:ande" som skulle skett efter den där incidenten i hallen i huset i Svedmyra har jag inte hört talas om. Så när jag snudd på i chock upplevde denna deja vu med Lucas i huvudrollen tog jag det som ett tecken på att vi kanske snart är på väg ur just den fasen...

 

IMG 3131

Dagen efter att Waligorski´s lämnat oss så fick vi nya glada, kära vänner på besök. Så kul att Lilly, Stina och Smilla kunde komma förbi oss på väg hem efter några veckors semestrande här i Thailand!

 

IMG 2538

På kvällen så Skypade vi med nyss hemkomna Waligorski´s också och kunde planera för en grillkväll när vi alla är på plats på Världens Bästa Ekerö igen. Roligt när man har något att se fram emot när vi kommer hem…hm…märkligt…börjar faktiskt till och med längta lite...

 

IMG 3133

Lilly och tjejerna hade varit i Thailand ungefär samma period som Waligorski´s och vi hade pratat och oroat oss ganska mycket för hur de haft det med vädret. Det är ju regnperiod och vi visste bara att de skulle vara i Bangkok och sedan åka till Koh Samet. Waligorski´s och vi hade ju fladdrat runt och haft allt möjligt typ av väder och känt att alla upplevelser och vad vi fått se varit viktigare än vädret. Vi tänkte att Lilly och tjejerna ju mest var ute efter att få sola, bada och shoppa och då blir ju vädret rätt viktigt om man säger så...

Vilket som så visade det sig att de haft det bra. Visst hade det regnat men de hade fått bra med sol och kunnat bada och snorkla så mycket de ville. Det var lugnande ord och skönt att höra för man vill ju att alla ska få uppleva det bästa av Thailand. 

 

IMG 2546

En kväll var vi i närliggande  shopping gallerian Central och åt middag allihop och då kunde jag inte låta bli att testa den här lilla massagestolen. Den var som bilden antyder grym och det var nära att vi hade råkat köpa den till och med. För vid middagen skulle jag ta fram mitt kreditkort och hittade det inte i min plånbok. Jag försökte lugna mig själv med att det säkert av någon anledning blivit kvar på mitt skrivbord då jag betalat något över Internet, så jag släpte det och vi käkade vidare. När jag sedan satt där i den grymma massagestolen och blev misshandlad som bäst så frågade jag säljaren vad stolen kostade och precis när han upplyste mig om att man kunde få ta hem den för endast (…) dryga 40,000 svenska kronor så kom Pranee med oslagbart dålig timing (hon hade inte hört att jag frågat om priset) fram till mig och räckte över mitt borttappade kreditkort som hon hittat i sin plånbok. Säljaren sken upp som en sol kan jag lova...


IMG 3132

 Efter bara två dagar så lämnade Smilla, Stina och Lilly oss för att åka hem till Sverige igen. Det blev väldigt tomt...


IMG 2555

 Ny dag och upp i ottan. Solen kämpade i kapp med oss på vägen från sängen till Don Muang där vi skulle...

 

IMG 2556

 …flyga upp till Chiang Rai i allra nordligaste Thailand för vad som vi planerat skulle bli vår sista resa för att uppleva Thailand för den här gången - innan det bar av hem till Sverige igen. Solen var uppe, men barnen var grymt trötta och när vi väl landat och lyckats släpa dem från planet och ut i...   

 

IMG 2557

 …taxin så somnade de igen. 

 

IMG 2558

Vi hade bokat rum på Dusit Island Resort och det visade sig vara ett toppenhotell. Bara att se utsikten från rummet lovade gott. Jag gillade redan Chiang rai. 

 

IMG 2864

Chiang Rai är nog mest känt för att det ligger alldeles vid den gyllene triangeln och för sitt sagolika vita moderna tempel Wat Rong Khun, eller silvertemplet som det kallas av de flesta här. Bakom detta otroliga tempel ligger konstnären Chalermchai Kositpipat som är son av bygden och av en fömögen kinesisk/thai familj. Efter avslutad utbildning i slutet av 1970-talet började han sin konstnärsbana med att måla filmbillboards, men det dröjde inte länge innan han även började måla väggmålningar i tempel. Han blandade friskt med modern konst och traditionell Buddhistisk dito. Det gick så pass bra för Chalermchai, så 1988 blev han anlitad för att måla väggmålningarna i Wat Buddhapadipa i London, vilket tog honom hela fyra år att avsluta och som inte var någon enkel resa. Han fick kritik från alla möjliga håll, bland annat från den thailändska regeringen, munkar och andra thailändska konstnärer som alla ansåg att det han gjorde inte var nog thailändskt. Till slut blev i alla fall hans konst accepterad och han fick till och med bland andra kung Bhumibol som sin beundrare och kund. 


"Wat Rong Khun ska göra mig odödlig" lär Chalermchai ha sagt om templet som är hans stora livsprojekt och som han startade bygga på för sexton år sedan och som ännu inte är klart. Jag skulle inte bli förvånad om han i alla fall här på jorden kommer att leva vidare i många, många år tack vare hans fantastiska silvertempel. Häng med!    

 

IMG 2829

 Redan när man kommer till tempelområdet och ska kliva ur taxin gör sig Chalermchai's egensinnighet påmind.

 

IMG 2830

 Jag har försökt beskriva det tidigare, det här med den speciella thailändska Buddhismen som har såväl himmel som helvete. 

 

IMG 2831

 Här kan man till exempel med all önskvärd tydlighet se hur det... 

 

IMG 2832

 …går om man dricker alkohol.

 

IMG 2833

Men vad säger man, va!!??

Är det inte helt sagolikt? Och inte blev det sämre av att det just den dagen vi var där var lite molnigt, vilket gav en nästan vintrig känsla.

 

IMG 2849

Jag var mållös. Jag har ännu inte varit i Barcelona och sett Gaudi's fantastiska la Sagrada Famillia, men utifrån de bilder jag sett så nog kändes det som om det fanns ett visst kreativt släktskap. 

 

IMG 2837

 För att komma till templet fick man vandra den smala vägen (…!) på bron med helvetets plågor i full dager på var sida.

 

IMG 2838

En av templets vakter pekade finger. Bäst att hålla sig undan...

 

IMG 2839

Här, en annan mytologisk figur - av många ska sägas - som...


IMG 2840

 …prydde vägen från bron över helvetet till templets Ubosot - tempelområdets huvudbyggnad.

  

IMG 2843

Så var vi framme. Jag hade aldrig varit i ett modernt thailändskt tempel tidigare, men visst syntes skillnader direkt. 

 

IMG 2841

 Bara det där med att placera en munk i vax framför Buddhan, sedan mattan och piedestalerna som också kändes rätt annorlunda. 

 

IMG 2842

 För att inte tala om väggmålningarna...

 

IMG 2844

 Väl ute ur tempelbyggnaden fortsatte vi att titta på alla utsmyckningar.

 

IMG 2847

Det var ingen lek, vad med detaljer det fanns att njuta av.


IMG 2846

"Men vad är det där längst bort där", sa jag till Pranee. "Det ser ju helt annorlunda ut!"


IMG 2845

 Och det gjorde det verkligen när vi kom närmare. För här var nya byggnader som ännu ej dekorerats och...

 

IMG 2848

…nu började vi se hur han arbetade i ett större perspektiv. För uppenbarligen så ritade och byggde han det mesta klart innan han började dekorera. Smart. Vi stod där och tittade på de "ofärdiga" byggnaderna ett tag och kom fram till att de var lika vackra de i all sin, i sammanhanget relativa, enkelhet och renhet. Duktig kille den där Chalermchai...

 

IMG 2850

 "Vad är det där", sa någon av ungarna och vi släntrade bort mot en lustig liten sak som påminde om ekotemplet i Hagaparken…med lite fantasi.

 

IMG 2851

 Inte så mycket eko, men väl en lyckobrunn med en lotusblomma som man skulle försöka träffa innersta delen av. Så jag gjorde det:-)

 

IMG 2857

Barnen köpte var sitt blad i metall och skrev hälsningar på dem innan de hängde upp dem i en trädkarusell. Denise skrev en väldig massa saker och ritade kors på bladets båda sidor...

 

IMG 2852

I en annan del av tempelområdet hittade vi den här halvfärdiga byggnaden och... 

 

IMG 2855

 …det var inte så dumt, för då fick vi nämligen chansen att...


IMG 2854

…på lite närmare håll se...


IMG 2853

 …hur de jobbade med dekorationen. Otroligt. Tänk vilket pillgöra. Här skär en av arbetarna en skärva ur ett spegelglas och det fanns...

 

IMG 2856

 …en del sådana spegelglasskärvor som skulle klistras, om man säger så…puh, vilket jobb!

 

IMG 2858

Men nog blev det vackert när det var klart!

 

IMG 2862

 Mitt upp i allt så dök det upp byggnader helt i guldfärg som bröt med allt det silvriga.

 

IMG 2861

 Först kändes det som lite väl mycket av det goda, men effektfullt var det onekligen.

 

IMG 2860

Och inte ens på figgan kom man undan. Nu var det guld som gällde och Chalermchai gillar inte konceptet sparsamt, det stod vid det här laget helt klart.

  

IMG 2859

Den sagolika världen hade livs levande små ödlor också. Lustigt hur man vänjer sig. "Ser du ödlan", säger man numera lite lojt när en sådan dyker upp och får knappt ett "jo…" till svar från resten av familjen. Jag minns när vi hoppade högt över myrorna i köket... 

 

IMG 2863

Den gode Chalermchai hade givetvis ett fint museum i anslutning till tempelområdet och det var verkligen sevärt även det. Jag hade mer än gärna köpt något om vi hade varit på det humöret och det varit möjligt. Grymma saker. Dessvärre så fick man inte fotografera, så...

 

IMG 2866

…så mycket mer än så här tillät inte mitt samvete att jag...

 

IMG 2865

...trotsade det påbudet. Men vad sjutton, åk dit vet jag! Åk till detta sanslösa tempel och se allt själv. Varför inte ta en trip t/r till Chiang Rai från Bangkok nästa gång du passerar. Vi betalade dryga femhundra kronor för flygbiljetten och några hundralappar per person för ett superfint hotel med frukost. Och dessutom så har ju Chiang Rai så mycket mer - vilket jag strax ska berätta lite om - än bara Wat Rong Khun att erbjuda. Planerar du en resa till Thailand så måste du bara försöka ta dig hit tycker jag.

 

IMG 2867

Nästa stop var Doi Tung Palace, tillika kungens mammas, prinsessan Srinagarindras (1900 - 1995), sommarstuga - inga jämförelser i övrigt... Doi Tung Palace ligger högt upp på berget Doi Tung och här skapade prinsessan med start på 1980-talet en oas runt en nybyggd villa som kombinerar thailändsk och schweizisks arkitektur (prinsessan bodde många år i Schweitz) och den fina Mae Fah Luang Garden, som av många betraktas som den vackraste parken i hela Thailand. Det var också här, på platsen som prinsessan beskrev som "Mitt hem på Doi Tung", som hon bodde då hon arbetade med sitt "Doi Tung Decelopment Project" (http://www.doitung.org/). Ett av många viktiga och framgångsrika kungliga projekt runt om i landet. Att säga att kungens mor var mycket älskad av det thailändska folket är ingen överdrift. Så när vi fick reda på att vi råkade komma på besök till hennes sommarresidens på hennes dödsdag blev vi inte särskilt förvånade över att allt inte var som vanligt. Bland annat så kunde vi inte komma fram till och in i palatset då det där skulle hållas en större ceremoni till prinsessans minne. Men vi fick i alla fall se några av alla de representanter från alla regioner runt om i Thailand som anlände. Alla klädda i sina respektive lokala traditionella dräkter. 


IMG 2868

För oss som inte var inbjudna lockade den omtalade Mae Fah Luang Garden.

 

IMG 2880

Och det var verkligen vackert!

 

IMG 2871

Till att börja med så är det ju alltid, tycker jag, något speciellt att komma högt upp på ett berg. Klimatet är ofta väldigt mycket mer behagligt - om man är i varma länder - och sedan blir ju fonden till allt man ser lite annorlunda när molnen glider förbi på samma höjd som man befinner sig. Eller vad sägs!? 

 

IMG 2869

Det saknades sannerligen inte olika arrangemang och... 

 

IMG 2874

...där det mot förmodan skulle kunnat piffas upp lite till så hade vi ju de små gofiderna som...  


IMG 2870

 …mer än gärna...

 

IMG 2873

…hjälpte till.

  

IMG 2876

Lustigt ändå. Tänk att Pranee och jag skulle knalla omkring i en park fylld av blommor och tycka det var roligt. Det trodde man inte när man var 25...

 

IMG 2875

Gubbe på sten. En tidlös installation…kanske ska skaffa en hatt också...

 

IMG 2877

Pranee och jag sa till varandra när vi gick där att det här hade våra kära turkiska vänner, Mustafa och Nilgün, älskat. För när man är med dom så plockas det skott och köps frön så det står härliga till. Deras trädgård i Izmir bär spår av många resor till runt om i världen kan jag lova. Jag hade så gärna haft med mormor, mamma och pappa också. Som jag vet tycker så mycket om trädgård de med. Ja, tänk om de OCH Mustafa och Nilgün varit med…då hade vi nog varit kvar ännu... 

 

IMG 2879

Det här konstverket står mitt i parken och fick av princessan Srinagarindra namnet "Continuity". Hon motiverade det med att kontinuitet garanterar framgång i all strävan.

 

IMG 2881

Närmare än så här kom vi inte palatset som hade balkonger mot parken. Inte så dum utsikt där uppifrån heller förmodar jag...

 

IMG 2883

 Det finns helt klart en del växter som är lite mer annorlunda än andra.

 

IMG 2886

Vi sa adjö till prinsessans magnifika residens och började rulla ned för berget.

 

IMG 2887

Det är inte alltid så roligt att ha en make som hela tiden ska fotografera. 

 

IMG 2888

Den gyllene triangeln kallas det område i Chiang Rai där Thailand gränsar mot både Myanmar/Burma och Laos och där borta vid sjön, där det liksom lyser lite mer ljusblått, ligger den. Landgränserna har bara haft sin nuvarande sträckning i några decennier, men är som sagt ett populärt turistmål. Namnet - den gyllene triangeln - syftar på den lukrativa opiumodlingen som pågått här tidigare. Numera finns fortfarande opiumodlingar här, men genom bland andra några kungliga projekt så har det nästan försvunnit helt och har istället ersatts med turism och då naturligtvis…tada…ett opiummuseum…så klart!


IMG 2890

Dagens sista stop var hos Chiang Rais bergsfolk. De härstammar från olika håll runt om i Asien, men har för att kunna behålla sitt kulturarv och sina traditioner tvingats emigrera till bergsområdena i norra Thailand.  Här lever de ett liv med eget språk, egna lagar, skolor och sedvänjor och är på många sätt inte en del av den thailändska nationen även om man de här.   

 

IMG 2889

Folkslagen som lever här är Akha, Hmong (Meo), Karen, Lahu, Laova, Lisu, Palaung / Padaung, Thin och Yao. Kanske mest kända är Paluang/Padaung-folket med sina utsmyckade och långa halsar. Paluang/Paduang-folket kommer ursprungligen från Burma och har till skillnad från de andra bergsfolken i området inget thailändsk medborgarskap. 

 

IMG 2903

Ungefär hälften av alla Paluang/Paduang-kvinnorna bär de traditionella ringarna runt halsen. Man brukar säga att de sätts på från unga år och sedan aldrig tas av, men vi pratade med en ung tjej när vi hälsade på och hon berättade att de brukar ta av dem och byta dem ungefär vartannat år. Vi frågade även om det var sant det där om att de inte kunde hålla huvudet uppe när de inte hade ringarna till stöd, men det sa hon inte stämde alls.

 

IMG 2904

Det stämmer också med vad jag lärde mig när jag läste på lite om denna fascinerande tradition efteråt. För tydligen är det inte ens klarlagt huruvida kvinnornas halsar alls blir längre. Det som däremot står klart är att deras nyckelben kollapsar under det nedåtgående trycket från ringarna, vilket då skulle kunna förklara varför halsarna i så fall ser längre ut än vad de i själva verket är. Men... 

 

IMG 2902

...jag undrar jag...

  

IMG 2891

På den plats vi besökte hade fyra olika bergsfolk ett gemensamt gränssnitt mot civilisationen (om sättet att beskriva det hela ursäktas) där man hade sina egna byar, men...

 

IMG 2892

 ...de låg alla ganska tätt så att besökare enklare skulle kunna vandra mellan dem.   

 

IMG 2893

Kvinnan på bilden tror jag är en Akha. Ett folk som kom till Thailand så sent som i början av 1900-talet.  Även om själva idén var att kunna sälja sina traditionella hantverksprodukter så var stället genuint.

 

IMG 2894

Det var här man levde; här bodde man och här odlade man sina grödor och... 

 

IMG 2895

 ...skötte sina djur. 

 

IMG 2896

Well, vissa var nog hänvisade till att sköta sig själva såg det ut som.

 

IMG 2900

Sådana här tak av löv var populärt inte bara hos bergsfolken utan faktiskt lite varstans runt om i Chiang Rai. Lustig lösning. Man tycker att de borde blåsa av, men det får man förmoda att de inte gör trots att hela lösningen ser ut som ett gäng lövhögar spridda över taket.

 

IMG 2901

 Vi vandrade vidare...

 

IMG 2897

 …genom byn och helt plötsligt satt hon bara där...

 

IMG 2899

…den vackra kvinnan, som man får gissa är mormor eller farmor till det lilla barnet hon bär på ryggen. En dag av upplevelser i Chiang Rai var till ända och vi begav oss tillbaka till hotellet för lite bad och sedan ut på stan för middag. Vilket ställe! I morgon bär det av till Chiang Mai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar