fredag 22 augusti 2014

Bangkok fredagen den 22:a augusti 2014 - Sakta jag går genom stan...

Idag blev det en dag i taxi. Möten lite här och var och ett tight schema gjorde att jag var tvungen att anlita en taxi med chaufför för hela dagen. Trehundra tjugotrekronor plus lite vägtullsavgifter på fyrtio kronor kändes som en bargin för en egen bil en hel dag i stan där man om man har otur kan få vänta tills håret blir grått på en taxi som har lust att köra en dit man ska.

Sista mötet var med en av mina bästa vänner här i Bangkok, tillika ägare till och CEO för Vogue och GQ här. Klart att hennes magasin ska finnas i Readly, eller hur... ;-) 

Min vän och jag träffades för en after work på en av BKK's trevligaste vinbarer som heter 494 och ligger i Grand Hyatt Erawan Hotel's bottenvåning. Ett tips om du kommer till stan!

Efter en stund ringde min telefon. Det var ett okänt nummer så jag svarade inte. När vi skildes åt några timmar senare så bestämde jag mig för att ringa upp och personen som svarade hade otroligt roliga saker att berätta. Det var Denise mentor Andreas på hennes nya skola, Internationella Engelska Skolan i Bromma, som hade sökt mig för att berätta att Denise fått en utmärkelse idag för att hon helt frivilligt och utan att någon bett henne ställt upp och torkat av borden i matsalen ("Learning Award for being an outstanding team player").

Hennes far fick tårar i ögonen när mentorn Andreas berättade att Denise tydligen redan hade satt avtryck i klassen genom att prata med alla, vara en otroligt fin kompis och lyssna uppmärksamt på alla lärare och leverera. Stolt som en tupp är väl en bra beskrivning på hur jag kände mig efter det där samtalet. Men det som kanske ändå slog allt var att jag kände en sådan enorm tacksamhet för att Denise nya skola verkade vara så bra. Att man inte enbart hade de tydliga regler och bestraffningar, som vi hört om, utan att man framför allt belönade när någon gjorde något bra. Att man dessutom hade personal som hörde av sig och berättade hur allt går kändes helt underbart. Det här lovar gott.

Lite lätt berusad, varm och lycklig efter de goda nyheterna om Denise började jag promenera hem till mitt hotel. Det är inte långt alls, men det gav mig chansen att få känna och insupa den där härliga stämningen och värmen som finns här på kvällen. Jag hoppas att bilderna ovan på något sätt kan förmedla känslan när sakta jag går genom stan...och njuter big time.

Godnatt från Bangkok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar